skip to Main Content
Gezonde alternatieven voor dure olijfolie - Alles over Olijven

Gezonde alternatieven voor dure olijfolie

We schreven eerder al over hoe duur olijfolie is geworden. Door deze exorbitante prijsstijgingen, is olijfolie voor veel mensen simpelweg onbetaalbaar geworden. De afgelopen twee jaar is olijfolie maar liefst 50% duurder geworden. Gelukkig zijn er diverse alternatieven die niet alleen lekker, maar ook gezond zijn. Daarom krijg je van ons vandaag een paar gezonde alternatieven voor dure olijfolie.

De beste olijfolie kiezen

Beste olijfolie kiezen: keuzegids 2023

In deze minigids lees je wat een goede olijfolie is en presenteren we onze top 5 beste merken olijfolie.

Zonnebloemolie

Ons eerste alternatief voor olijfolie is een voordehandliggende, maar daarmee dan ook absoluut noemenswaardig: zonnebloemolie! In de meeste situaties vervangt zonnebloemolie olijfolie zonder ook maar enige moeite. Het is hierbij wel goed om je te beseffen dat zonnebloemolie een heel andere voedingswaarde heeft. Er zijn zelfs mensen die beweren dat zonnebloemolie slecht voor je is door de hoge concentratie omega 6 erin. Dit zou de opname van omega 3 tegengaan. Ondanks dat is het hartstikke veilig om zo nu en doen mee te bakken.
Beste voor: bakken, braden en frituren

Sesamolie

De tweede in ons lijstje gezonde alternatieven voor dure olijfolie is sesamolie. Deze olie wordt het meeste gebruikt voor het maken van lekkere sauzen en dressings. Daarnaast wordt deze ook gebruikt voor het marineren van tofu en tempeh. Sesamolie heeft een lekkere nootachtige smaak en is daar dan ook goed voor geschikt. Gelukkig is het daarnaast ook lekker om groente in te roerbakken. Zo kun je je groente een lekkere smaak geven zonder, vaak vette, dressings te gebruiken.
Beste voor: bakken en braden

Koolzaadolie

Als je denkt aan gezonde alternatieven voor dure olijfolie, denk je misschien niet snel aan koolzaadolie. Veel mensen zien koolzaadolie namelijk als een ongezonde olie. Dit vanwege de associatie met frituren. Het klopt dat deze olie een hoog rookpunt heeft en dat het door de neutrale smaak handig is om mee te frituren. Dat neemt niet weg dat koolzaadolie wel degelijk een gezond alternatief voor olijfolie is. Net als het vloeibare goud heeft koolzaadolie weinig verzadigde vetten erin.
Beste voor: bakken, braden en frituren.

Kokosolie

Voor onze volgende optie in het lijstje gezonde alternatieven voor dure olijfolie, moeten we sommige mensen helaas teleurstellen (sorry). Maar kokosolie is niet het wondermiddeltje zoals het vaak wordt gepresenteerd. Zodra het gaat over het bereiden van maaltijden is kokosolie niet gezonder dan olijfolie. Ook al is kokosolie wel goed voor huid en haar. Voor het lichaam zelf is de olie net zo ongezond als doodgewone boter. Het bevat zo’n 12 gram verzadigd vet per eetlepel. We nemen hem in dit lijstje op vanwege de bekendheid van de olie en natuurlijk omdat we je van zo compleet mogelijke informatie willen voorzien.
Beste voor: bakken en braden

Avocado-olie

Avocado olie is, net als de kokosolie, populair onder de clean eating gemeenschap. Niet zoals kokosolie heeft avocado-olie weinig verzadigde vetten in zich: slechts 1,6 gram per theelepel. Daarnaast heeft het een hoog rookpunt en een neutrale smaak. Hierbij is het ook nog eens niet chemisch verwerkt. Het is iets duurder dan de meeste alternatieven, maar als je geraffineerde voedingsmiddelen wilt ontlopen, is avocado-olie een goede optie.
Beste voor: bakken, braden en frituren

Plantaardige olie

Plantaardige olie is het kleine broertje van de koolzaadolie. Deze olie wordt ook chemisch verwerkt, heeft een net zo hoog rookpunt en het heeft een neutrale smaak. Deze karakteristieken zorgen ervoor dat plantaardige olie uitstekend is om in te bakken, braden en frituren. Doordat het chemisch verwerkt is, is het niet de meest optimale optie in ons lijstje gezonde alternatieven voor dure olijfolie.
Beste voor: bakken, roosteren en braden

Saffloerolie

Ons volgende alternatief is een wat minder bekende: saffloerolie. Als je je twijfels hebt over plantaardige- en koolzaadolie, overweeg deze optie dan eens. Saffloerolie bevat weinig verzadigde vetten en veel gezonde omega-9 vetzuren. Daarnaast heeft een neutrale smaak en een hoog rookpunt. Als je het gezond wil aanpakken, ga je het beste voor de koudgeperste olijfolie.
Beste voor: frituren en roosteren

Arachideolie

De laatste in ons lijstje gezonde alternatieven voor dure olijfolie is deze lekkere olie met een hoog rookpunt. Deze wordt gemaakt van pinda’s en dat proef je dan ook zeker eraan. De olie is heerlijk om vooral Oosterse gerechten mee te bereiden. De olie is chemisch bewerkt en is laag in verzadigde vetten.
Beste voor: frituren en bakken

Bram

Foodie Bram is een wandelende encyclopedie op het gebied van hippe eettentjes en een begenadigd thuiskok! Na elk restaurantbezoek duikt hij meteen de keuken in voor smaakvolle experimenten!

Back To Top