skip to Main Content
Het Olijfolie Instituut

Het Olijfolie Instituut

Het Olijfolie Instituut is de keuringsdienst voor controle en waardering van olijfolie in Nederland. Zij kunnen onomstotelijk vaststellen of het om echte extra vierge olijfolie van goede kwaliteit gaat. Zo weet je als consument wat je koopt en hebben aanbieders, zoals supermarkten, de mogelijkheid om hun olijfolie te laten testen voordat ze het in de schappen leggen.

Waarom het keuren van olijfolie noodzakelijk is

In de schappen van de supermarkt is helaas regelmatig extra vierge olijfolie te vinden die zo slecht is dat hij niet geschikt is voor consumptie. Ondanks de ophef die er dan ontstaat, is dit nog altijd een terugkerend probleem. De oorzaak: supermarkten beschikken vaak zelf niet over de kennis om slechte en goede olijfolie van elkaar te scheiden. Het is dus een kwestie van tijd voordat zoiets opnieuw gebeurt.

Dat kan zo niet langer vond Wilma van Grinsven – Padberg – schrijfster van het boek: Olijfolie. En dus richtte ze samen met haar compagnon Arnold Koomans het Olijfolie Instituut op. Zo wil het tweetal voorkomen dat olijfolie die ongeschikt is voor menselijke consumptie in onze keukenkastjes terechtkomt.

Waarom er behoefte is aan het Olijfolie Instituut

Dat er behoefte is aan een expert bleek wel uit een steekproef van olijfolie uit de drie grootste Nederlandse supermarkten. Maar liefst 74% van de olijfolie bleek ongeschikt voor consumptie. Een keuringsdienst voor controle en waardering van extra vierge olijfolie is daarom waardevol voor zowel producenten, inkopers als consumenten.

Makkelijk voor producenten

Wie weet maak jij wel de beste olijfolie uit je regio, en die zou je graag in Nederland willen verkopen. Hoe pak je dat aan? Door je aan te melden bij het Olijfolie Instituut. Zo maak je jezelf vindbaar voor inkopers en consumenten en kun je je dankzij het keurmerk direct onderscheiden van de concurrentie.

Noodzakelijk voor inkopers

Een inkoper heeft de taak om ervoor te zorgen dat er een goed product in de schappen ligt. Olijfolie keuren is echter een vak apart. Heb je geen olijfolie-expert binnen je organisatie? Dan ben je nu uit de brand omdat je het onderscheiden van goede van slechte olijfolie nu over kunt laten aan het Olijfolie Instituut.

Ideaal voor de consument

Nu steeds meer supermarkten in Nederland hun olijfolie laten testen, word je als consument beter beschermd tegen oplichterij. De kans dat de extra vierge olijfolie uit de winkel ook daadwerkelijk extra vierge is, neemt hierdoor toe. Daarnaast geeft het keurmerk je ook de kans om in één oogopslag te zien welke olijfolie als beste getest is.

Hoe wordt de olijfolie gekeurd?

Het Olijfolie Instituut keurt de olijfolie met behulp van een zogenaamde e-nose en een organoleptisch panel. De e-nose is een analyseapparaat dat kan ‘ruiken’ of het om echte extra vierge olijfolie gaat of niet. Het organoleptisch panel bestaat uit professionele olijfolieproevers, die door middel van smaak en reuk de conclusie van de e-nose controleren. Ze stellen bij een negatieve uitkomst ook vast wat het defect is en of de olijfolie überhaupt geschikt is voor consumptie.

Elke batch moet apart gekeurd worden

Omdat olijfolie een seizoensproduct is en snel moet worden verwerkt, verschilt de kwaliteit per batch. Daarom moet elke batch afzonderlijk gekeurd worden en mag het toegekende keurmerk alleen voor die specifieke batch worden gebruikt. Als inkoper is het daarom handig om elke batch die binnenkomt te laten testen. Zo weet je zeker dat je geen rommel in het winkelschap hebt staan en heb je ook het keurmerk dat de consument gerust stelt. Een permanent partnerschap met het Olijfolie Instituut is dan ook gebruikelijk.

Keuring door specialist goede ontwikkeling

Het olijfolie Instituut is een platform voor olijfolie professionals en consumenten. Het stelt vast of het om echte extra vierge olijfolie gaat en beoordeelt hem via een 100 punten systeem. De beste olijfolies worden voorzien van een keurmerk: goud, zilver of brons. Dit zorgt voor meer transparantie in de olijfolieketen en daar profiteren zowel verkopers als consumenten van.

Jessie

"Blogs, spice and everything nice" dat is Jessie in een notendop. Naast schrijven over olijven zijn haar grote passies hardlopen en huisjes kijken op Funda.

Back To Top