Car detailing is op dit moment dé hype is op social media. Bij car detailing…
Starbucks introduceert koffie met olijfolie in Italië
Koffie met een scheutje olijfolie. Het klinkt misschien als een iets te vroege 1 april grap, maar in Italië is de Oleato toch echt een feit. Starbucks introduceert koffie met olijfolie in Italië. Het is een marketingtruc die grote ketens vaak gebruiken om ervoor te zorgen dat een lokale markt enthousiast wordt voor hun merk. Naast Italië zijn straks echter ook Japan, de VS, het Midden Oosten en Groot Brittannië aan de beurt.
Een plekje veroveren
Als er een land is dat een sterke koffie-cultuur heeft dan is het wel Italië. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat Starbucks in dat land achterblijft in populariteit in vergelijking met andere landen. Het is de vraag in hoeverre Starbucks een plekje in het hart van de gemiddelde Italiaanse koffieliefhebber kan veroveren door er een scheutje olijfolie bij te doen.
De smaak
Dan is er nog de vraag hoe het smaakt. Volgens Starbucks zelf zorgt de toegevoegde olijfolie voor een dun laagje olijfolie bovenop de koffie. Deze zorgt vervolgens voor een “onverwachte, fluwelige en boterachtige smaak”.
Het opnemen tegen de lokale eet- en drinkcultuur
Het is niet de eerste keer dat een grote keten (onsuccesvol) voet aan de grond probeert te krijgen in een land dat al een sterke eigen eet- en drinkcultuur heeft. Het opnemen tegen de lokale eet- en drinkcultuur is dan ook zeker niet zonder risico’s. Zo moest de Amerikaanse pizzaketen Domino’s vorig jaar alle ketens in Italië sluiten omdat de gemiddelde Italiaan maar weinig moest hebben van de Amerikaanse pizza’s. Volgens een telling telde het aantal McDonald’s filialen in Vietnam in 2019 ‘slechts’ 22 stuks. Volgens CNBC kan de fastfoodketen simpelweg niet opboksen tegen de populariteit van de lokale Vietnamese eetcultuur. Street food verkopers domineren daar het straatbeeld met een marktaandeel van maar liefst 78%.
Gaat Starbucks het voor elkaar krijgen zich staande te houden binnen de wereld van Italiaanse koffieliefhebbers? De tijd zal het leren.