skip to Main Content
Wandelen tegen stress - Alles over Olijven

Wandelen tegen stress: 5 tips om nog beter te ontspannen

Wandelen tegen stress: 5 tips waarom het helpt

Dat wandelen helpt tegen stress is natuurlijk niets nieuws. Wandelen ontspant lichaam en geest Of je het nu alleen doet of met vrienden en familie. Tijdens corona hebben veel mensen het wandelen ontdekt. De een kiest ervoor om gewoon ‘een blokje om te gaan’, de ander maakt de keuze om met het hele gezin een weekend erop uit te trekken in een mooi bos of ander natuurgebied. Waar je dan ook voor kiest: regelmatig wandelen helpt om stress te verminderen en om te ontspannen. In dit blog geef ik je 5 handige tips om nog meer ontspanning uit je wandeling te halen.

Tip 1: geniet van het moment

Lopen is een uitstekende manier om af te vallen. Maar als je wilt ontstressen is het beter om hier even niet aan te denken. Geniet daarom van het moment en laat alle verplichtingen even los. Geen vaste route, geen vast tempo, geen prestatie of wat dan ook. Trek er gewoon lekker op uit en geniet.

Tip 2: wandel in de natuur

Als het mogelijk is, is het aan te raden om in een groene omgeving te gaan wandelen. Wandelen in de natuur zoals groene landschappen of het bos verhoogt n namelijk het serotonine-gehalte in je bloed, maar ook wandelen in het parkje in de buurt heeft dit effect Serotonine is een neurotransmitter die een kalmerend effect heeft op je stemming en gevoelens. Dit stofje wordt dan ook niet voor niets het gelukshormoon genoemd. Doordat wandelen zelf ook al serotonine verhogend werkt, is wandelen in een groene omgeving dubbel zo effectief voor de ontspanning.

Tip 3: laat je telefoon links liggen

Wandelen helpt je om even te ontsnappen aan de stress en sores van het dagelijks leven. Gun het jezelf daarom om even helemaal weg te zijn en laat je telefoon thuis of berg hem ergens diep in je tas op en zet hem op vliegtuigstand. Al die bliepjes van sociale media zorgen alleen maar voor stress waardoor je zintuigen alsnog geen rust krijgen. Geef je hersenen daarom eens echt rust met een telefoon- en socialmediavrije wandeling.

Tip 4: kies voor een strandwandeling

Rondom de Middellandse Zee is dit natuurlijk extra makkelijk. Woon je in de buurt van de zee? Maak hier dan dankbaar gebruik van door een mooie strandwandeling te maken. In de zomer kun je hierbij lekker met je blote voeten door het water en het zand lopen. In het najaar kun je lekker uitwaaien in de zilte zeewind. Je wandeling kun je lekker afsluiten door bij een strandtentje wat te gaan eten of drinken. Dat helpt natuurlijk ook altijd bij het ontstressen.

Tip 5: maak er wat foto’s bij

Koppel je graag een activiteit aan je wandeling? Neem dan een aparte fotocamera mee tijdens je wandeling. Ga op zoek naar mooie plekjes die je vast kunt leggen en bijzondere foto’s opleveren. Door je te concentreren op één ding, zul je merken dat de rest van je geest rust krijgt. Dat helpt nog eens met ontstressen.

Tess

Prefereert de Spaanse keuken boven de Italiaanse en drinkt haar martini's het liefst met twee olijven in plaats van één.

Back To Top