skip to Main Content
Waarom mensen in blue zones langer leven!

Waarom mensen in blue zones langer leven!

Wat zijn blue zones?

Blue zones zijn regio’s op de wereld waar de bevolking aanzienlijk ouder wordt dan op de rest van de wereld. En, niet onbelangrijk, ze doen dat in goede gezondheid. Moderne welvaartsziekten zoals hart- en vaatziekten en alzheimer komen er nauwelijks voor. Wat is het geheim van deze blue zones? En kunnen we dit ook naar ons eigen leven kopiëren?

Waarom noemen we het blue zones?

De term blue zones werd in 2004 geïntroduceerd door Dan Buettner, journalist en National Geographic onderzoeker. Hij deed in 2000 onderzoek naar de hoge levensverwachting van de bevolking van het Japanse eiland Okinawa. Daarna richtten hij en zijn team zich ook op andere regio’s op de wereld.

Zo ontdekten ze 5 regio’s waar de mensen in goede gezondheid gemiddeld 90 jaar of ouder worden. Ter vergelijking, de gemiddelde levensverwachting op de wereld is ‘slechts’ 72 jaar! Deze regio’s markeerden ze tijdens hun onderzoek op een landkaart door er met een blauwe stift een cirkel omheen te zetten. Het gebied binnen de cirkel noemden ze een ‘blue zone’.

Hoeveel blue zones zijn er?

Er zijn 5 blue zones op de wereld waar de mensen waar de mensen in goede gezondheid gemiddeld 90 jaar of zelfs 100 worden. Dit zijn:

  • Ikaria, Griekenland
  • Okinawa, Japan
  • Sardinië, Italië
  • Nicoya, Costa Rica
  • Loma Linda, Californië

Wat maakt leven in de blue zones zo gezond?

Door de verschillende blue zones met elkaar te vergelijken, ontdekten de onderzoekers 9 overeenkomsten die ervoor zorgen dat de bewoners zo gezond zijn. Dit zijn:

  1. Voldoende lichaamsbeweging: in de blue zones hebben de mensen geen moderne gemakken die het huishouden of hun werk makkelijker maken. Dit stimuleert ze onbewust om de hele dag in beweging te zijn.
  2. Het hebben van een levensdoel: een reden hebben om ’s ochtends je bed uit te komen draagt bij aan een goede gezondheid. Onderzoek toont aan dat dit tot wel 7 jaar aan je levensverwachting toe kan voegen.
  3. Een dagelijkse routine om te ontstressen: stress is ongezond en zorgt voor chronische ontstekingen in het lichaam die tot welvaartsziekten kunnen leiden. Ook in de blauwe zones ervaren de mensen stress. Maar wat ze van ons onderscheidt, is dat ze een dagelijkse routine hebben om te ontstressen. Zo bouwen ze geen spanning in hun lichaam die tot lichamelijk of psychisch ongemak leidt.
  4. Eten volgens de 80% regel: eet niet door tot je vol zit, maar stop op het moment dat je geen honger meer hebt. Dit kan het verschil zijn tussen aankomen of afvallen.
  5. Plantaardig voedsel: in de blue zones wordt hoofdzakelijk plantaardig gegeten. Groente, fruit en peulvruchten vormen de basis van dit dieet, en worden in grote hoeveelheden geconsumeerd. Deze bevatten alle voedingsstoffen, vitamines en mineralen die een mens nodig heeft.
  6. 1 tot 2 glazen wijn per dag: in 4 van de 5 blue zones drinken ze dagelijks 1 á 2 glazen wijn per dag bij het eten of met vrienden. Hoewel wijn niet gezond is, toont onderzoek aan dat matige drinkers langer leven dan mensen die niet drinken.
  7. Geloof: 98% van de 263 ondervraagde 100-jarigen hing een bepaald geloof aan. Onderzoek toont aan dat 4 keer per maand een geloofsdienst bezoeken ervoor zorgt dat je levensverwachting met 4-14 jaar toeneemt
  8. Familie op de eerste plaats: de mensen in de onderzochte gemeenschappen zorgden voor hun ouders, die hierdoor goed verzorgd werden en niet vereenzaamden. Ze hadden een levenspartner en besteedden veel tijd aan hun kinderen.
  9. De juiste mensen om je heen: onderzoek toont aan dat roken, obesitas, geluk en zelfs eenzaamheid ‘besmettelijk’ zijn. Een goede sociale kring om je heen die gezond gedrag vertoont – zoals in de blue zones – heeft dus een positieve invloed op je eigen gezondheid.

Is Nederland ook een blue zone?

Ook in Nederland worden steeds meer mensen 90 jaar of ouder. Toch is Nederland geen blue zone. Allereerst is ons land geen afgebakend gebied waar de bevolking een specifieke levensstijl en voedingspatroon deelt.

Bovendien worden de mensen in ons land – ondanks de stijgende levensverwachting – niet gezond oud. Dit komt doordat ons voedingspatroon te veel vet, suiker en voorgeproduceerd eten bevat. Verder bewegen we te weinig. Nederlanders zijn met meer dan 8,9 uur per dag namelijk kampioen stilzitten.

De reden dat we steeds ouder worden, is dan ook met name te danken aan onze goede gezondheidszorg. Hierdoor worden we steeds ouder, maar wel met gebreken. Bijna iedereen krijgt te maken met de welbekende welvaartziektes: obesitas, diabetes en hart- en vaataandoeningen. Chronische ziektes die in de blue zones bijna niet voorkomen.

Hoe word je gezond oud?

Om 100 jaar oud te worden zijn goede genen noodzakelijk. Maar in goede gezondheid de 90 halen? Dat is voor de meesten van ons heel goed mogelijk. Met een gezond voedingspatroon en een goede leefstijl kun je je levensverwachting met wel 10 jaar verlengen. Hoe je dat aanpakt? Bijvoorbeeld door te gaan eten volgens het mediterrane dieet of door dagelijks een flinke wandeling te maken. Op Allesoverolijven.nl voorzien we je wekelijks van nieuwe blogs met informatie en tips over hoe je dit aanpakt.

Jessie

"Blogs, spice and everything nice" dat is Jessie in een notendop. Naast schrijven over olijven zijn haar grote passies hardlopen en huisjes kijken op Funda.

Back To Top