skip to Main Content
Nationale week zonder vlees en zuivel - Alles over Olijven

Nationale week zonder vlees en zuivel

Omarm de mediterrane leefstijl met de week zonder vlees

De nationale week zonder vlees en zuivel is in 2018 in het leven geroepen. Sinds vorig jaar is het initiatief zelfs uitgebreid naar Europees niveau. Het idee werd in het leven geroepen door Isabel Boerdam die al sinds 2013 vegetarische inspiratie op haar foodblog De Hippe Vegetariër deelt. Gewapend met haar communicatiekennis en het netwerk, koos ze ervoor bij te dragen aan het behalen van klimaatdoelstellingen en het verbeteren van de maatschappelijke gezondheid. Dit doet ze door, met haar stichting, mensen aan te zetten minder vlees en zuivel te consumeren.

Waarom minder vlees en zuivel?

Het consumeren van vlees heeft een aanzienlijk impact op CO2-uitstoot en daarmee het klimaat. Vlees is namelijk verantwoordelijk voor 40% van de broeikasgassen die vrijkomen bij de productie van voedsel voor de gemiddelde Nederlander. Sterker nog: vlees heeft zo’n klimaatimpact dat voor het produceren van 1 kg vlees zo’n 5 kg plantaardig voer nodig is.

De gemiddelde Nederlander koopt per jaar zo’n 40 kilo vlees per persoon (rund, varken en kip samen). Dat is meer dan 2 keer zoveel als 50 jaar geleden. Daar komt ook nog eens bij dat we ook veel vlees en zuivel importeren en exporteren. Veehouderijen die vlees en die zuivel produceren, stoten broeikasgassen uit, verbruiken enorm veel water en nemen over de hele wereld veel ruimte in beslag voor het verbouwen van veevoer. Naast het uitstoten van broeikasgassen, zorgt dit ook nog eens voor mestproblemen. Het moge duidelijk zijn dat er een direct verband is tussen overmatige vlees en zuivelconsumptie en het klimaat.

Impact van een week geen vlees en zuivel

Gelukkig worden er vandaag de dag al veel maatregelen getroffen ter verbetering van het klimaat. Zo nemen steeds meer mensen zonnepanelen, rijden steeds meer mensen in een elektrische auto en gaan steeds meer woningen van het gas af. Het grote voordeel van minder vlees en zuivel consumeren is dat je hiermee een directe impact hebt hierop.

De Nationale week zonder vlees en zuivel kan een goede manier zijn om langzaam de switch te maken naar een leven zonder of met minder vlees en zuivel in je dagelijkse eetpatroon. Grote veranderingen meteen in een klap doorvoeren, is dan ook niet aan te raden. In de praktijk blijkt vaak dat mensen dan na verloop van tijd weer terugvallen in oude gewoontes. Zorg er daarom voor dat je het consumeren van vlees en zuivel langzaam afbouwt. Begin bijvoorbeeld met om de dag vlees eten en om de dag zuivel consumeren. Dit om zo langzaam verder af te bouwen naar bijvoorbeeld alleen in de weekenden vlees en zuivel of zelfs helemaal niet. Iets wat enorm hierbij kan helpen is je laten inspireren door de mediterrane leefstijl.

Wat eet je dan wel?

Sommige mensen denken bij mediterraans eten aan gerechten zoals paella, bolognese en gyros. Kortom: gerechten waar vlees als ingrediënt een belangrijke rol in speelt. Alhoewel vlees zeker een onderdeel is van het mediterrane dieet, omvat het nog veel meer dan alleen dat. Je vindt in het mediterrane dieet dan ook nog veel meer inspiratie. In het mediterrane dieet staan namelijk ook pure ingrediënten, noten en gezonde vetten centraal. Als het op vlees aankomt, gaat het vaak juist over zeevruchten met daarnaast verse producten, volkoren, noten en zaden. En daarnaast, het allerbelangrijkste: veel groente en fruit. Rood vlees en sterk bewerkte voeding kom traditioneel amper voor in dit dieet.

Door een slechts beperkte aanwezigheid van (bewerkt) vlees en veelal gezonde, natuurlijke en plantaardige ingrediënten zonder pakjes en zakjes, zorgt het mediterrane dieet er al eeuwen lang voor dat mensen in mediterrane landen minder last hebben van welvaartsziektes zoals: obesitas, alzheimer en hart- en vaatziekten.

Een weekje mediterraans

Wil je meedoen met de Nationale week zonder vlees en zuivel? Dan is het omarmen van het mediterrane dieet een goed begin. Hoe doe je dat? Kook een weekje niet met boter, maar met olijfolie. Laat het vlees een weekje liggen en kies voor gezonde vleesvervangers, peulvruchten, noten en zaden. Wil je nog meer groente in de week verwerken? Vervang het vlees dan door bijvoorbeeld champignons. Kies daarnaast voor volkorenbrood met bijvoorbeeld hummus. Iets te snacken tussendoor of bij de borrel? Laat de blokjes kaas staan en ga voor gezondere snacks zoals olijven, fruit, cherrytomaatjes, komkommer en ongezouten noten of pinda’s. Op die manier eet je eenvoudig en effectief een week geen vlees en zuivel en ben je ook nog een gezond en lekker bezig. Dan kun je zelf aan het einde van de week bepalen of en in welke mate je hiermee doorgaat. Alle kleine beetjes helpen!

Doe mee en laat je inspireren!

Doe je mee en heb je behoefte aan wat inspiratie?
Probeer dan eens wat van onze gezonde vegan recepten, zoals:

Tess

Prefereert de Spaanse keuken boven de Italiaanse en drinkt haar martini's het liefst met twee olijven in plaats van één.

Back To Top