skip to Main Content
5 makkelijke tips voor afvallen zonder dieet!

5 makkelijke tips voor afvallen zonder dieet!

Wil je afvallen of gewoon op gewicht blijven? Dan is het belangrijk dat er niet meer door het mondje gaat dan dat je verbruikt. Meteen op dieet gaan is gelukkig niet nodig. Met de 5 tips in dit blog kun je afvallen zonder dieet!

1. De 80% regel

Eet bij een maaltijd niet door tot je echt niet meer kunt, maar stop zodra je voor 80% vol zit. Wanneer dat is? Dat is het moment dat je geen honger meer hebt. Voor de snelle rekenaars, hierdoor eet je 20% minder. Zo kun je dus afvallen zonder op dieet te gaan. Dit kan net het verschil betekenen tussen aankomen, afvallen of op een gezond gewicht blijven.

2. Eet langzamer

Vaak zit je buik al eerder vol voordat je lichaam dit aan je doorgeeft. In je darmen zitten verschillende hormonen die ervoor moeten zorgen dat het hongergevoel afneemt als je eet. Maar er zit een korte vertraging tussen het moment dat je genoeg hebt en het moment dat je voelt dat je vol zit. Langzamer eten of met een vork eten – zodat het langer duurt voordat je je bord leeg hebt – zijn handige trucs om deze tijd te overbruggen. Zo voorkom je dat je teveel eet.

3. Afvallen door meer bewegen

Naast minder eten, kun je natuurlijk ook afvallen door meer te gaan bewegen. Zo voorkom je dat je op dieet moet. Het principe van afvallen is immers dat je minder eet dan je verbruikt. Dit betekent echt niet dat je jezelf in het zweet moet werken in de sportschool. Ook met een eenvoudige wandeling verbrand je de nodige calorie├źn, vooral als je een stevig wandeltempo aanhoudt.

4. Ben je moe? Ga naar bed!

Is het je wel eens opgevallen dat je vooral later op de avond de noodzaak voelt om ongezond te snacken? Dit komt doordat je moe bent. De drang die je voelt om een zak chips open te trekken of een pizza te bestellen is je lichaam dat om energie vraagt om wakker te blijven. De makkelijkste manier om dit op te lossen is door gewoon ouderwets op tijd naar bed te gaan. Wat er niet aankomt, hoeft er immers ook niet af.

5. Zoek een gezond tussendoortje

Dat je tussen de maaltijden door af en toe trek hebt, is heel normaal. Je kunt gewoon wat lekkers eten, maar zorg er dan wel voor dat je voor een gezond tussendoortje kiest. Vers fruit, een handje ongezouten noten, snoeptomaatjes een stuk komkommer of een rijstwafel zijn prima opties. Zorg dat je ze in de buurt hebt als je trek krijgt, dan voorkom je dat je voor een ongezonde optie kiest.

Jessie

"Blogs, spice and everything nice" dat is Jessie in een notendop. Naast schrijven over olijven zijn haar grote passies hardlopen en huisjes kijken op Funda.

Back To Top